Colombia :)

Plats: Cali, Colombia
Så nu ska jag försöka uppdatera lite mer från Colombia. Först tänkte jag bara säga att vår resa på det öppna havet tog 64 timmar, och för någon vi kände som gjorde det tog det endast omkring 36 timmar, big difference...
Jag befinner mig fortfarande i Cali hos Maria, som jag har gjort sedan förra måndagen. Vid elva tiden på kvällen när jag landat i Cali möttes jag upp av Maria och hennes kompis. Jag var nervös och visste inte riktigt hur jag skulle reagera, och sen såg jag inte henne medan jag väntade på min väska. Men hon såg mig sen med väskan på genom att jag slängde mitt blonda hår bakåt, haha. Vi kramade om varandra och det kändes inte jättekonstigt, vi har ju sett och pratat med varandra på skype och liknande ett bra tag nu. Kändes helt normalt att vara med henne och det gör det fortfarande. Fick en liten guidad tur över Cali på vägen hem till Maria från flygplatsen av hennes kompis (Jean Carlos). Flygplatsen ligger i norra delen och maria bor i södra så tog nästan en timme att köra till henne. Vi var uppe och snackade lite innan vi gick och lade oss i 1,5 timme för kl halv 5 skulle vi ta bussen till Parque del café i Armenia med några av hennes vänner. Det var jag, Maria, Daniella, Katherine, Melissa, Chiquito, Carlos, Jose Luis. Ett riktigt härligt gäng. Vi stannade efter 2,5 timme typ och åt frukost coh fick då smaka varm choklad med ost, en colombiansk specialitet (chocolate santafereño), en av dem. Var gjord med vatten så det var inte så gott, till det fick vi ris och böner och arepa (bröd). Sen åkte vi en halv timme tills innan vi anlände till nöjesparken. Väl där tog vi foto efter foto och på varje log vi, det blev en massa bilder och en massa kul den dagen. Vi red häst, körde radiostyrda bilar, körde gocart, berg och dal bana, uppskjutet/nersläppet (första gången för mig, nu när man hade testat på en tarzan swing får man ju göra detta med, den sköts upp fast och sen snabbt ner, 40 meter hög), virvelattraktion, gummibåtar, en flummrider liknande attraktion när det var kallt och regnigt ute. Tror det var allt, om man inte räknar liften ner och gondolen upp. Fick se kaffeplanter och smakade en riktigt god nevados med browniesmak från Juan Valdez café (tror jag), typ milkshake med kaffe och browniesmak. Kändes skönt att göra en sådan normal sak, det är så min tid har varit i Cali, har bara varit och tagit det lugnt. Och det behövdes, kände mig nästan lite trött på att resa och göra saker för man hade redan gjort och sett så mycket och om det fanns någon liknande sak i ett annat land kände man inte riktigt samma ”glädje” att göra det. Men nu känns det mycket bättre, nu är man redo för mer äventyr! Man sov väldigt skönt den natten, sen vet jag inte exakt när jag har gjort vad men har åkte mellan olika shoppingmall i Cali med olika vänner till Maria. Ätit middag på olika ställen och provat på en massa nya måltider. Mitt favorit ställe heter Crepes y waffles, både i matväg och i efterrättsväg, och prisvärt var det, finns tydligen bara i Colombia. På onsdagkvällen drack vi champus (calidrink, typ juice med smak av lulo och ananas, och med majs bitar i, förstår mig inte på majsen men helt okej) och till det Pandebono och Almojabana, typ bröd. Sen åkte vi med hennes kusin och hennes pojkvän till San Antonio kyrkan och kollade ut över staden på kvällen och åt pizza innan vi åkte ner till en bargata som heter Granada. Var inte på humör för att festa och somnade i bilen på väg hem. Torsdagkvällen efter att ha ätit middag på Crepes y waffles med en av Marias killkompisar (Diencarlo) åkte vi till en annan bargata närmare Maria och tog en drink. Sen försökte vi hitta ett salsa ställe, men allt var i princip stängt på grund av påsk. Under fredagen gjorde vi en massa olika jellyshoots för kvällen, och begav oss till Cali's största mall med en annan killkompis Manuel. På väg tillbaka stannade vi i en kattpark typ. Där var en stor kattstaty sen mindre katter olika katter med olika syften för att göra den andra stora katten sällskap. Vid 8-tiden kom Laura, Diego och sen kom Tatitanna och Steven och sen Jean Carlos och Abdala. Tyckte det var väldigt konstigt när jag på torsdagen fick reda på att vi bara skulle ha jelly shots och den vodka som blev över, så fick dem att köpa öl, Poker (en colombiansk öl, Club Colombia är också en helt okej öl härifrån). Under kvällen lärde jag mig dansa salsa och en annan dans som man rör höfterna mycket på. Det känns bara lite onaturligt att röra dem så mycket på det viset men det är väl något man får lära sig att inte tycka. Jelly shotsen blev lyckade och så också hela kvällen, de flesta pratade engelska med mig: Vilket annars har varit ett litet problem, inte många som har vågat prata, så har mest bara suttit och lyssnat eller stängt av, men sen helt plötsligt kommer det en fråga och man hänger inte alls med. Men de flesta förstår i stort sätt engelska i alla fall. Jag fick introducera lite svenska dricklekar typ. Istället för deras lekar när man får ta en klunk så tar vi en massa mer beroende på vad man ger/får. En colombiansk alkhol som finns här är aguardiente, även kallade hot water, 29 % liknande vodka fast med lakrits smak, inget i min smak direkt. På lördagen så följde vi med Jose Luis ut och firade hans kusin på bargatan Granada. På den gatan verkar de mest bara sälja shottar, och jag som ville ha drink och den enda drinkliknande saken var om man tog en öl som var blandat med något annat. Det blev öl med rom och sen hällde dem i en massa annat, var inget hit men helt okej. Det blev lite dans och prat med det gänget innan vi begav oss hem.
Söndagens lunch blev en annan Colombiansk specialitet, sancocho de gallina, soppa med en liten majsbit i och sen tre potatisliknande saker: potatis, yuca och plantain. Till det fick vi en stor kycklingbit och Panela juice.
I början av förra veckan så skypade vi med vår värdmamma i Canada. Första gången jag pratade med henne på skype och hon verkade glad över att se oss båda, och att vi har blivit så bra kompisar. Vi fick se våra kära små hundar, Gizmo och Rex och sen fick vi se de två nya utbytesstudenterna, Emma från Danmark och Liisa från Finland. Försökte ge dem råd och bad dem bara prata franska för en dag så de inte skulle ångra det när de kom hem, men tror inte de följde vårt råd. För att tänka tillbaka lite till Canada så bakade vi Rocky roads, första gången Maria åt det sen hon lämnade Canada, och det var på tiden. Sen gjorde vi carrot och zukini cake, första omgången var inte direkt lyckad men andra blev bra även om vi inte hade glasyr till. För att göra det lite svenskt hade jag tagit med pepparkakor, marabou, daim och mandelmassa för henne att smaka, det hela hade överlevt någorlunda under resan. Söndagens måltid blev fläskpannkaka, med jordgubbssylt till. Jag har även gjort scones för Maria att smaka och guacamole, hon verkar väldigt nöjd med min matlagning :)
I måndags gick vi på manikyr och pedikyr för endast 10000 pesos, ca 35 kr. Någon dag innan hade jag varit hos frisören för endast 7000 pesos, ca 25 kr, fick till och med tvätt av håret och någon behandling för det, håret blev superlent. Själva hårklippningen är långt ifrån Sveriges klass men det känns ändå rätt bra. Sen följde jag med till Marias skola, hon hade klass mellan 2-5. Väldigt tråkigt, som tur hade jag min dator som sällskap. Efteråt åkte vi hem och städade och väntade på hennes vän Laura innan vi begav oss till busstationen i andra sidan av staden för att hämta Botilda och Clara som hade varit på resanade fot en vecka utan mig. Var lite orolig att det hade gått något fel för väntade ett bra tag innan jag äntligen såg dem. Kändes bra att träffa mina kära vänner igen. Tiden hos Maria har gått fort, känns som man inte har hunnit med allt det jag trodde jag skulle göra. Vi körde till en restaurang för empanadas, kött och potatis i deg som man friterar. Sen körde vi för efterrätt på Crepes y Waffles, mycket gott. I tisdags var Maria i skolan och vi gick och vi tog det bara lugnt, gick till mataffären och handlade varor till vår svenska middag för kvällen. Sen gick vi till ett Shoppingmall där vi åt både mat och efterrätt på crepes y waffles. Vi fick ju passa på nu medan vi var i Colombia, det är ju så gott. Notan slutade på 92 000 pesos som clara utbrast högt, tur att inte många människor var där, ungefär 350 svenska för både huvudrätt, dricka och efterrätt för oss alla tre. Vi gick väldigt mätta därifrån. Till middag lagade jag svenska köttbullar med potatismos och morötter och självklart brunsås. Blev rätt lyckat, mycket nöjd för att vara min första gång jag gjorde det. Lite senare fick tjejerna prova på champus och Pandebono och Almojabana. Sen väntade Rocky roads som Clara hade längtat efter.
Idag onsdag var Maria åter i skolan, hon har stort exam på fredag, så hon har varit i skolan hela dagen idag och kommer vara det imorgon också, stackare, precis efter ett lov och så är vi typ här ivägen. Vi åkte till ett ställe där de säljer Cholado, krossad is med någon röd sås och sen frukt: lulo, papaya, banan, ananas, maracuja, guanábana och sen kondenserad mjölk på det. Mycket gott var det faktiskt, när Maria hade pratat om det lät det inte allt för gott. Sen tog vi taxin till ett åter crepes y waffles för denna gång bara mat. Sen har vi bara tagit det lugnt och gjort oss redo för imorgon, för då drar vi söderut för en natt till i Colombia innan vi kan ta oss in i Ecuador, mitt 9e land under resan.

Ha det bra, vi höres i Ecuador :)

Ps, jag ska lägga upp bilder för de andra inläggen så fort jag bara orkar, det är bara så segt, så länge får ni nöja er med att bara läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0