Hablas inglés?!

Plats: San Pedro, Guatemala

I torsdags var vi en grotta, närmare bestämt Actun Tunichil Muknal som är full med mayarester, i from av krukor/urnor och skelett. Det var en heldag som innebar mycket mer än jag hade förväntat mig. En timmes bildfärd dit sen en halvtimmes promenad där vi korsade en flod tre gånger. Sen började promenaden in i grottan, där vi fick simma lite, klättra (mellan stenarna), sen bara gå i vattnet som var mellan 0-130 cm högt. Det var mycket att se på väg in till där mayaresterna var. Man hann nästan bli torr innan det var dags att bege sig in i vattnet igen, och det var lika kallt varje gång (i början). Vår guide var väldigt duktig och förklarade/berättade mycket, om att maya folket tror på en triangel och hur det visades bland resterna, och hur lite av deras cermonier hade gått till. Att se ett helt orört skelett var spännande. Men det jag gillade mest var hur grottan hade utformat sig genom åren, att det såg ut som det var glitter på väggarna emellanåt. Tror inte det riktigt hjälpte min förkylning som jag hade då börjat få, men var uppfriskande, tar nog ett tag tills vi besöker en ny grotta.
Belizarna såg inte riktigt ut som jag hade tänkt mig, trodde de skulle se mer ut som mayafolket men var afroamerikaner. Tyckte om Belize, antagligen för att de pratade engelska, för nu blir det bara spanska i princip. Har lärt mig rätt många ord, men känner att jag behöver lära mig mycket mer om vi ska komma fram till mer med befolkningen.

Efter två nätter i San Ignacio åkte vi till Flores, Guatemala. På hostlet vi bodde på träffade vi kanadensarna vi hade träffat på Caye Caulker, som vi även stötte på i San Ignacio. Dagen efter stötte vi även på amerikanarna från Caye Caulker, märks att alla besöker i princip samma ställe, har även där vi är nu (San Pedro) sett folk som vi såg på Caye Caulker. Flores är en fin ö, dock mådde jag inte bra så orkade inte gå runt i värmen, ville bara gå och lägga mig.
I lördags var vi i Tikal och kollade på mayaruinerna. På bussfärden dit började vi prata med en colombian som bor i Spanien. Vi gick även runt med honom i Tikal, sa en massa om Colombia och andra länder och rekommenderade en massa, han skulle se om hans vänner i Quito (ecuador) kunde visa oss runt där och så. Vi åt även middag med honom innan vi tog nattbussen till Belize City. Var väldigt trevlig, blev en hel del sagt, vi gick rundor i Tikal från halv 11 till 17. Så mycket att se, vi hann inte ens se alla delar, men vi såg the main part. Tycker detta är mer av ett underverk än Chichén Itzá, mer intressant. Var en rätt lugn dag, inte så mycket folk, och skönt att gå bland träden medan man gick mellan de olika templena. Var rätt skönt att han kunde spanska också.

Nattbussen till Guatemala city var mycket bra, för endast 172 kr fick vi en 8 timmars färd. Var inte lika tuff som den vi tog mellan mexico och belize, tyckte jag, men bussen gick mycket fram och tillbaka, men skönare säten så kunde sova lite bättre fast man vaknar i alla fall en gång i halvtimmen. Nu kommer lite mer av äventyret, som Clara skrattar mycket åt hur jag reagerade. Vi skulle hitta från där vi var till en busshållplats där vi kunde ta oss till Santiago de Atitlan. Taxichaffören kör dit och frågar och säger att det inte gick några bussar därifrån och dit, så han får köra vidare till en annan som även där säger att det inte går. Saken är den att där var fullt av bussar, kors och tvärs. Att tillägga: klockan var inte ens 6 på morgonen när vi kom till Guatemala city och taxichaffören förstod i princip inte engelska. Till sist kommer vi i alla fall till en plats där buss till Antigua avgår. Vi hoppade på den bussen för att åka till Antigua och vilket liv det var när folk skulle hoppa på vid gatan, när de försökte fylla bussen så mycket som möjligt. I antigua hoppar vi på en buss till Chimaltenango där hoppar vi av i förhoppning om att ta EN buss till Panajachel (för det var vad man kunde uppfatta från Lonely planet) vi kommer på en buss som släpper av oss någonstans för att ta ännu en buss och då kommer vi bara till Sololá och därifrån måste vi hoppa på ytterligare en buss som slutligen tar oss till Panajachel. Jag var så frustrerad för de sa bara att bussen gick dit när jag nämnde namnet och vi hade ingen aning om hur länge vi skulle åka på en buss eller hur mycket det egentligen borde kosta för varje bussfärd. Och något svar kunde man inte direkt få för de fattade inte engelska och hade inte typ tid att säga något någorlunda vettigt som man skulle förstå på spanska. I Panajachel tog vi en båt till San Pedro och till sist hoppade vi på en tuktuk till där vi bor nu. Vid halv 12 var vi framme och så irriterad jag var, och frustrerad för man inget visste och att packningen egentligen inte fick vara i bussen, men det struntade jag för det mesta i. Ville bara skrika åt dem att dra åt pip svängen, men det går ju inte för då har man ingen aning om vad de hittar på. Kom fram gjorde vi i alla fall, men kunde ha gått mycket mer smärtfritt, men nu har vi upplevt det och säger att jag vill inte till Guatemala city igen och jag bokar hellre bussar via agencies än att gå igenom den långa processen igen.
Imorgon ska vi ta en direktbuss till Antigua från San Pedro, så vi slipper både båt och 4 bussar för att komma dit och för endast 45 sek. Det blev inte mycket dyrare med alla de andra bussarna det är bara själva saken att där skulle finnas direktbussar... Har fått en att man borde nog verkligen lära sig spanska.
I San Pedro har vi bott med egen dusch och toalett med spetsgardin som dörr till toan, och kanske inte bästa kvalitet och en delad säng för den andra är stenhård, för endast 36 kr natten för oss båda. Ska absolut inte klaga över det.

Imorse (måndag) gick vi upp kl 3 för att vi skulle upp på ett berg och se the sunrise. Var inte direkt pigga, och kallt var det ute. Vi är just nu på omkring 1500 meter över havet och har märkt att det är som svensk sommar, det innebar att det är omkring 15-10 grader på natten. Så det var den temperatur vi hade imorse, vägen upp från där vi började gå tog nog en timme och svettig och andfådd och varm blev man. Min förkylning är i princip borta, har bara lite ont i halsen och lite slemhosta, och det märktes plus den nya höjden. Kändes verkligen som man hade sämst kondition. Så vi kom fram till att vi skulle inte orka bestiga en vulkan dagen efter. Utsikten från toppen var fin. Vi väntade där i en timme innan solen äntligen kom upp helt, och det var kallt kan jag tala om. Hade bara en kofta på mig. Vi var tillbaka i San Pedro igen vid 9 och då blev det frukost. Och sen dess har vi varit uppe, snart 13 timmar och blir många till för tänkte se vad som händer i staden ikväll. I em åt vi äntligen gucamole, och mycket gott var det, suttit och solat lite, promenerat och Clara har köpt en väska och jag en klänning. Varit en fin och lugn dag, nästan så man har glömt att man gick upp kl 3 imorse.

Det var allt för idag (jag är känd för att skriva mycket för er som inte visste, hoppas ni orkar läsa), ha det bra :)

The barrier reef and kajaking!

Plats: Caye Caulker, Belize
Snorkelturen i måndags var jättebra, perfekt väder och skönt vatten. Färden ut till det först stoppet gick undan och var väldigt bumpigt, enligt ett holländsk par som vi åkte med skulle vi vänja oss för så var deras färder när de hade rest i Guatemala. På första stoppet såg vi en massa stingrays, läskigt att vara nära dem när de är farliga, de höll till precis vid bottnen, så man var i alla fall alltid en halv meter ifrån dem. Det mest fantastiska var sköldpaddorna, tror de heter green turtle. De var jättefina och kom jätte nära. En gång så nära så en av dem var på väg in i mig om jag inte hade fått panik och försökt komma bort därifrån, de hade sagt att man inte skulle röra dem och jag var rädd att de skulle ha någon typ av sjukdom. Där var även en massa fiskar men det mest fantastiska var såklart sköldpaddorna. Nästa stopp var Hol Chan Marine Reserve, där vi snorklade och såg en massa koraller och fiskar, även en liten liten haj. Intressant att se hur vattnets värld ser ut, speciellt i ett korallrev. Nästa stopp var Shark ray alley där vi såg stora nursesharks från båten, tyvärr var vi lite sega på att hoppa i så hajarna var borta innan vi kom i vattnet. Efter att ha gått upp i båten igen kommer en annan båt och då kommer hajarna dit så det var snabbt i vattnet och försöka ta sig dit, farligt. Dess båt guide hoppade rakt in bland dem och en massa andra fiskar och stingrays och tog tag i en liten nurseshark som vi fick röra, kändes som mjuk sandpapper, kom närmare närmare så fick ingen bra bild sen försvann de och jag gick upp i båten igen. Nästa stopp var Coral Garden och där var det riktigt fint vattenliv. På vägen tillbaka så stannade vi till och hade after snorkeling, vi fick rumpunch och färsk annans, jag som inte trodde jag åt ananas men så gott det var, så ananas ska vara färsk. Vi var 6 personer plus guiden, vi, två holländare och två kanadensare. Det var en riktigt fin dag som avslutade med en öl på stranden med holländarna och sen blev det middag med dem och tre tyskar.
I tisdags var vi ute på en kajaktur i 3,5 timme, vi hade en guide med en amerikanska. Fint väder och vatten. Såg en massa fåglar och fiskar, tyvärr inga seahorses som jag hade förväntat mig, eller någon krokodil. Men det var skönt att vara ute till havs och kajaka lite, det var inte förrän tillbakavägen som det blev lite jobbigt då det var motvind och vi skulle bara tillbaka och inte glida rundor. Fick reda på att under ön finns där en grotta, vi kom över ingångshålet, var ett svart hål ner i vattnet, läskigt att dyka ner där och sen in i en grotta.
Idag (onsdag) tog vi båten till fastlandet, vidare till busshållsplatsen i belize city, och hann precis med bussen till San Ignacio, det tog lite mer än 2,5 h och kostade endast 7 Bz dollar, ca 25 sek, blir sådana bussar vi kommer att åka nu på vår resa, helt okej, fläktade bra. Vi bor på ett Hiet guest house för 50 Bz dollar för två nätter och två personer med delat badrum, men inte så många här att dela med så, mindre än Daisy's, ca 160 sek. Vi kom fram vid halv 2 idag, så vi hann med en promenad upp till mayaruinen Cahal Pech och boka en tur till imorgon.

Det var allt för idag, ha det bra :)

Skön stämning på Caye Caulker!

Plats: Caye Caulker, Belize
Nu är vi på ön Caye Caulker, ca 45 mins båttur från Belize City.

I fredags gick vi rundor i Mérida, denna gång gick vi åt andra hållet och upptäckte en finare/rikare del av Mérida, dock stod många fina hus tomma och började nästan förfalla. Vi fann Walmart där vi köpte lunch sen gick vi till Starbucks och köpte en Frapochino och njöt och läste. Till middag blev det minitacos som avslutade med en corona, vi var trots allt i Mexiko, tequilan får vänta till ett senare tillfälle, fast vi var i Mexiko. Skulle bli skönt att lämna Mexiko och sätta sig på bussen till Belize.

Av det lilla jag har sett Yucatánhalvön så är det väldigt platt landskap med massa låga träd, märkets både från flygplanet och från bussen. Människorna här är också korta, känner mig rätt lång fast jag inte är särskilt lång. Sen vill jag också poängtera att jag har köpt mig ett par första flipflops, måste ju ha det när man duschar...

Vi anlände i lördagsmorse efter ca 8 timmars bussfärd. Färden var inte den mest bekvämaste, bussen var bra, däremot inte vägen. Då och då var där farthinder som busschaffören nästan tvärnitade till, så om man kasade fram om man inte hade foten så de höll emot. Kl halv 3 på natten kom vi till gränsen till Belize där vi först skulle stämplas ut ur Mexiko. Där säger de att vi inte har betalat avgiften för att vara i landet, men jag sa att det skulle ingå i flygbiljetten och efter ett bra tag sa han att det gjorde det fram till December, men inte nu längre. Som tur var det att bara betala där, för oss blev det 22 US dollar var. När vi kom till Caye Caulker och diskuterade det med andra så hade några betalat det i mexikanska pesos och då var det 294 pesos, ett kanadensiskt par hade betalat 24 Us dollar var medan ett Swesiskt par hade fått betala 20 US dollar var. Haha, vi kom i alla fall alla ut ur Mexiko. Sen skulle vi gå igenom den Beliziska immigrationen vilket gick snabbt och painless. Vi anlände till Belize city vid halv 6 och var rätt trötta och skulle hitta till där båten gick. Det var rätt närma kom vi fram till och många ville hjälpa, på busshållsplatsen och på vägen, lite läskigt när folk kommer fram till en på gatan och de säger vart hamnen är och sen kommer en annan och försöker hjälpa och den första säger att jag hjälpte dem först och börjar följa med en. Det kan vara bra vid vissa tillfällen, förstår att de vill hjälpa till, men ibland vet man faktiskt vart man ska ta vägen och vill inte behöva betala för det, vilket är med störst sannolikhet det de är ute efter. Det blev våffla till frukost som kostade 1 BZ dollar, vilket är 3,5 kr. Billigt och gott var det.

En båttur senare var äntligen på Caye Caulker, det var varmt och varmare blev det eftersom vi gick där med våra ryggsäckar på och försökte hitta ett bra ställe att bo på. Till slut gick vi tillbaka till vårt första alternativ och fick sista rummet, kostar endast 35BZ dollar (ca 100 sek) per natt för oss båda och då är där rätt fina duschar.

Det blev några timmar på den lilla strand de har, där är sjögräs runt hela ön så finns bara ett ställe där man kan gå ner i vattnet. Här äter man ganska mkt böner och jag och Clara delade på en stor grillad kycklingbröst med böner, tortilla bröd och coleslaw till lunch. Efter en skön dusch satte vi oss på hotellets veranda och snackade/drack öl (Belkin är deras inhemska öl) med två amerikanare och två kanadensare. När vi ska gå och hitta något och äta blir vi typ inlurade av någon Belizean tillsammans med ett swesiskt par som går förbi. God mat, speciellt the lobster fritters, och där blev det inhemsk rom och cola med lime. Det var trevligt och ägaren som lurade in oss bjöd på förrätt som vi alla delade på, gav ingen dricks för att fast han sa att drickan skulle kosta 4 BZ dollar så kostade den 5 Bz dollar. Sen gick vi till en bar som heter I&I.

Igår åt vi frukost, eller snarare brunch på ett ställe som heter Marin's restaurant, servitören där var jätte trevligt och rekommenderade en massa, stannade där i 2 timmar och snackade, blir ett besök där idag också, för de goda flour tortilla med chicken and beans in.
Det var inte så jättefint väder igår, det blåste, duggade lite på morgonen och så var det molnigt, det var väldigt varierande, beroende på var man befann sig på ön, och ön är rätt liten. Det mindre bra vädret gör nog att vi stannar en natt till på ön, det blir nog 4 nätter sammanlagt. Det är en fin ö så gör inget och vi borde njuta av stranden och havet så länge vi kan för sen blir det inland och djungel ett bra tag. Dagen spenderades lite på den hårda stranden där vi försökte läsa i blåsten.

Idag ska vi ut på en fulldags snorkeltur, vädret verkar bättre, men får se vad de säger på stället vi har bokat på. Ska bli kul att komma iväg och snorkla och upptäcka barriärrevet och en massa djur.

Ha det bra, för det hade jag tänkt :)

Chichén Itzá och Mérida

Plats: Mérida, Mexico

Igår besökte vi ett av de sju underverken, nämligen pyramiden Chichén Itzá. Det var ett väldigt stort område, trodde att det bara skulle vara typ pyramiden och lite till, men det var väldigt mycket att se, och eftersom vi hade 5 timmar tills bussen skulle gå var vi där ett bra tag. Det var lite så när man sett lite av det så har man sett det mesta, vilket har inneburit att vi inte tänker besöka fler pyramider i Mexiko i alla fall. Tyvärr fick man inte bestiga några av pyramiderna, de har spärrat av i alla fall 1 meter från varje pyramiddel. Om jag minns rätt från programmet "en idiot på en resa" så dog en kvinna där en gång så det är därför de inte tillåter det.
Bussen som skulle ta oss till Mérida kom inte förrän efter 17 och då hade det börjat blåsa och dugga lite grann så det var nästan kallt att bara sitta i shorts och tröja. Det regnade på vägen till Mérida men inte i Mérida, så än så länge har vi haft tur med vädret, för det har bara kommit några droppar idag med, men det har bara varit skönt!

Idag har vi bara gått rundor i Mérida och försökt fördriva tiden, rätt mysig stad men inget vi vill direkt göra. Vi har gått mycket och har hittat minitacos att äta, som kostar runt 3 svenska kronor stycket. Imorgon ska vi ta nattbuss till Belize city (fredag till lördag) för att ta oss vidare till ön Caye Caulker för lite snorkling i ett av de största barriär reven.

Hostlet vi bor på är kanske inte det finaste, men är helt okej, man kan inte få allting när man vill bo för inte allt för mycket pengar. Här finns skåp att låsa in sina saker i så det kompenserar det hela.

Jag tycker inte det finns så mycket turister eller packpackers här, kommer nog stöta på mer när vi tar oss söderut. Både jag och Clara är blonda, vilket innebär rätt mkt blickar som man lärt att ignorera. Men lite roligt är det när några barn från en skolklass kollade konstigt på mig när vi besökte ett museum samtidigt. Vi är fortfarande rätt vita för tillfället, dock brände jag både näsa och en stor del under hakan första dagen. Mitt och Claras mål att bli bruna och blondare, vilket är något vi kommer att lyckas med, frågan är bara hur stor skillnad det kommer att vara när vi kommer hem!

Ska se om det händer någonting kul i staden ikväll, annars blir det väl tidig läggdags igen. Vi har snart kommit in i den nya tidszonen, sover längre på morgonen.

Ha det bra!

Första dagen i Cancun

Plats: Cancun, Mexico
Flygresan gick bra om man inte tänker på den nästan 12 timmar långa flygningen från Dusseldorf till Cancun, tur att det fanns underhållning under flygningen!

Den sköna värmen, på endast 22 grader mötte oss när vi lämnade flygningen, fullt tillräckligt när man skulle traska med sin packning för att hitta de två första nätternas hotell. Lite hungriga var vi, och Mexicos första måltid blev en McPollo Jr (McChicken Jr) på McDonalds... God var den, men mycket kryddigare än vad vi var vana med, vilket är något vi får vänja oss vid.

Vaknade redan halv 5 på morgonen och kunde inte somna om, så det var skönt när vi äntligen påbörjade vår promenad. Målet var att komma till stranden och Hard Rock Cafe. Till stranden var det väldigt varmt och långt, vi var bland de enda som gick på den långa trottoaren förutom när vi närmade stranden då vi blev skrämda av ödlor som befann sig vid sidan av trottoaren. Till sist kom vi fram till den vita sandstranden och kunde gå vid havskanten och njuta. Efter 3 timmars promenad anlände vi till Hard Rock Cafe, för er som inte vet så samlar jag på pinsar från de olika Hard Rock Cafes. Där blev det lunch, sen blev det nån timme på stranden, innan vi begav oss hem till hotellet för att solen hade gått i moln. Färg blev det eller än så länge är några områden röda vilket kommer att kännas imorgon när den stora väskan ska på, men det är en annan dag, en annan smärta.
Nu blir det att ta det lugnt innan vi traskar ner för att köpa bussbiljett till Chichén Itza för imorgon och middag, kanske blir det tacos ikväll?!

Ha det bra!

Button up, adventure calls :)

Plats: Östra Ljungby

Nu är det inte långt kvar tills det äntligen bär av!
Om 4,5 timme är det uppstigning för klockan 08:40 lyfter planet mot varmare breddgrader! Kan säga att det känns väldigt skönt att åka iväg nu när det verkar gå mot kallare tider i götaland!
Väskan är packad, allt är klart, förutom kanske jag. Har nog inte riktigt fattat att imorgon bär det verkligen av med min kära kompanjon Clara! Det känns som man bara ska vara borta i någon vecka å en vanlig semester men så är inte fallet, men i vilket fall som så ska det bli väldigt kul :)

Så nu ska jag äntligen försöka sova lite, så ni får ha det så bra, så får jag hoppas att min dagbok kommer att vara givande!