The barrier reef and kajaking!

Plats: Caye Caulker, Belize
Snorkelturen i måndags var jättebra, perfekt väder och skönt vatten. Färden ut till det först stoppet gick undan och var väldigt bumpigt, enligt ett holländsk par som vi åkte med skulle vi vänja oss för så var deras färder när de hade rest i Guatemala. På första stoppet såg vi en massa stingrays, läskigt att vara nära dem när de är farliga, de höll till precis vid bottnen, så man var i alla fall alltid en halv meter ifrån dem. Det mest fantastiska var sköldpaddorna, tror de heter green turtle. De var jättefina och kom jätte nära. En gång så nära så en av dem var på väg in i mig om jag inte hade fått panik och försökt komma bort därifrån, de hade sagt att man inte skulle röra dem och jag var rädd att de skulle ha någon typ av sjukdom. Där var även en massa fiskar men det mest fantastiska var såklart sköldpaddorna. Nästa stopp var Hol Chan Marine Reserve, där vi snorklade och såg en massa koraller och fiskar, även en liten liten haj. Intressant att se hur vattnets värld ser ut, speciellt i ett korallrev. Nästa stopp var Shark ray alley där vi såg stora nursesharks från båten, tyvärr var vi lite sega på att hoppa i så hajarna var borta innan vi kom i vattnet. Efter att ha gått upp i båten igen kommer en annan båt och då kommer hajarna dit så det var snabbt i vattnet och försöka ta sig dit, farligt. Dess båt guide hoppade rakt in bland dem och en massa andra fiskar och stingrays och tog tag i en liten nurseshark som vi fick röra, kändes som mjuk sandpapper, kom närmare närmare så fick ingen bra bild sen försvann de och jag gick upp i båten igen. Nästa stopp var Coral Garden och där var det riktigt fint vattenliv. På vägen tillbaka så stannade vi till och hade after snorkeling, vi fick rumpunch och färsk annans, jag som inte trodde jag åt ananas men så gott det var, så ananas ska vara färsk. Vi var 6 personer plus guiden, vi, två holländare och två kanadensare. Det var en riktigt fin dag som avslutade med en öl på stranden med holländarna och sen blev det middag med dem och tre tyskar.
I tisdags var vi ute på en kajaktur i 3,5 timme, vi hade en guide med en amerikanska. Fint väder och vatten. Såg en massa fåglar och fiskar, tyvärr inga seahorses som jag hade förväntat mig, eller någon krokodil. Men det var skönt att vara ute till havs och kajaka lite, det var inte förrän tillbakavägen som det blev lite jobbigt då det var motvind och vi skulle bara tillbaka och inte glida rundor. Fick reda på att under ön finns där en grotta, vi kom över ingångshålet, var ett svart hål ner i vattnet, läskigt att dyka ner där och sen in i en grotta.
Idag (onsdag) tog vi båten till fastlandet, vidare till busshållsplatsen i belize city, och hann precis med bussen till San Ignacio, det tog lite mer än 2,5 h och kostade endast 7 Bz dollar, ca 25 sek, blir sådana bussar vi kommer att åka nu på vår resa, helt okej, fläktade bra. Vi bor på ett Hiet guest house för 50 Bz dollar för två nätter och två personer med delat badrum, men inte så många här att dela med så, mindre än Daisy's, ca 160 sek. Vi kom fram vid halv 2 idag, så vi hann med en promenad upp till mayaruinen Cahal Pech och boka en tur till imorgon.

Det var allt för idag, ha det bra :)