Nicaragua, Costa Rica & Panama

Plats: Panama City

Förra tisdagen hade vi en riktig cykeltur, vi (jag, Botilda, Clara, de två svenskarna (Marcus och Robert) och de två norrmännen (Farney och Lasse)). Vi cyklade i över 1 timme innan vi nådde stranden på andra sidan av vulkanen i en väldigt jobbig terräng, med backar och stenar överallt. När man är van med bakåtbroms på cykeln känns det lite väl läskigt att inte kunna bromsa på det viset utan bara med händerna. Där tog vi ett snabbt dopp innan vi fortsatte vår färd till ett vattenfall. Jag tror inte någon av oss har svettats så mycket på ett bra tag, till och med så att Robert sa att det var det jobbigast han har gjort sen han gjorde lumpen. Så när vi äntligen nådde vattenfallet tog vi oss ett dopp fast vattnet var iskallt. På vår väg tillbaka ner till cyklarna, från vattenfallet, lyckades vi skåda två apor. När vi kom tillbaka till cyklarna var klockan halv 6 och vi kämpade mot ljuset på väg tillbaka till hostlet, ungefär halvvägs tillbaka, var det riktigt mörkt och jag tänkte det var bara till att köra på. Om jag hade varit rädd och försiktig på vägen dit var jag inte lika försiktig och sakta på vägen hem, fast man knappt såg någonting. Det var en varm, lång och utmattad dag men riktigt fin.
På onsdagen lämnade vi Isla de Ometepe och tog oss till San Juan del sur (vid havet på västkusten) och med oss fick vi Marcus och Robert. När vi kom fram så tyckte vi det var konstigt att det var helt tomt på stranden, inte en kotte och så var det så fint väder. Vi insåg rätt snabbt när vi kom ner varför det var på det viset, vattnet var iskallt, Botilda kom fram till att det var under 20 grader, antagligen 18 eller 19 för det var nästan krampaktigt, där gick det inte att bada för min del. Och när jag försökte ligga på stranden gick inte det heller bra, det blåste jättemycket och man fick sand överallt, innanför bikinin, i väskan och i ögonen. Vi gav upp ganska snabbt och begav oss till hostlet.
På torsdagen begav vi oss till en i princip helt öde strand, vi var de enda där, men där fanns lite hus och en restaurang. Solen lös och det var jättefint väder och platsen var också jättefin om man bortser från det iskalla vattnet. Konstigt att det var så kallt för att vara så varmt i El Salvador och Costa Rica (vad jag hade hört).
På fredagen begav vi oss ut på en fisketur, vi gjorde det rätt sent så vi fick fiska i solnedgången. Först på båten trodde vi inte att vi skulle få fiska för vi körde rätt länge utan att de sa något. Vilket var underbart bara det. Men sen fick vi äntligen börja meta med färska fiskbitar. Det blåste rätt mycket så vi fick inte använda några riktiga fiskeverktyg, men att bara djuphavsmeta var trevligt nog. Tror det var omkring 25 meter ner till botten. Botilda fick som jag hade förutsatt den första fisken, sen fick Clara en mini som hon slängde i igen, sen fick Marcus den största, och Clara lyckades få en till. Medan jag och Robert inte fick något mer än den gång vi råkade fastna i varandras lina. Vi behöll inte fisken då vi inte skulle ha någon riktig möjlighet att tillaga den. Däremot gick vi till en fin restaurang vid stranden, där jag antagligen åt min finaste måltid hittills. Tyckte det var dyrt när min fiskfilé med någon sås och potatis och ris kostade 190 cordobas, vilket är 60 kr. Med ölen och skatt och dricks gick min nota på 250 cordobas vilket inte är mer än 75 kr. Något man insåg efter att för den maten var riktigt billigt, hemma skulle det varit 250 svenska.
Nattlivet i San Juan del sur var helt okej, man träffade på lite folk man har träffat på några innan, tycker det är kul att se dem igen, att man alla är på väg och samma håll. Men nu lär vi nog inte se samma folk igen, för vi ska åka snabbt igenom Panama för att ta oss till Colombia och de flesta avslutar sin resa i Panama eller åker inte lika snabbt.
På lördagen begav vi oss till Rivas i vår antagligen sista chickenbusfärd för denna resa, den färden erbjöd lite livemusik i början, mycket trevligt. Efter det sa vi hejdå till Marcus och Robert då de skulle till Leon och vi till Costa Rica. Gränsen mellan Nicaragua och Costa Rica gick smärtfritt, ingen cykeltaxi eller för mycket lurendrejeri, bara lite svårt att veta vart man skulle gå.
Första natten i Costa Rica spenderades i Liberia där vi inkvarterades i vars ett singelrum. Tanken att sova helt ensam i ett rum efter ha sovit med minst en person i samma rum de senaste 6 veckorna var inget som tilltalade mig och Botilda så hon fick hoppa in hos mig. Att clara såg en kackerlacka i badrummet gjorde nästan så hon vill komma in till oss också, haha.
Tidigt på söndagen påbörjades vår färd till La Fortuna dit vi åkte i hopp av att se lava rinna ner från Vulcano Arenal på kvällen, tydligen var den inte lika aktiv som för ett år sedan så någon lava såg vi inte denna gång. Däremot spenderade vi en timme i en å på måndagsförmiddagen och sen på kvällen en timme i en naturligt varm källa. Helt otroligt att vattnet kunde vara så varmt och skönt, jätteskönt. I La Fortuna fick vi vår första varmvattendusch på mycket länge, nästan så att man brände sig.
På tisdagen tog vi först en van sen en båt på lago de arenal och sen ytterligare en van för att ta oss till Monteverde. Både La Fortuna och Monteverde är riktiga turist mål, samt vårt nästa stopp på resan Jacó. Inget som jag gillade för det innebär högre priser. Det kan gärna vara många andra backpackers så länge det inte är för många svenskar eller för många turistturister. För att spara lite på pengarna och för att det är trevligt har det blivit en del lagad middag de senaste veckorna. Då blir det spagetti med tomatsås och grönsaker, vi får försöka variera oss lite mer, men det är det enklaste att laga I onsdags gick vi upp tidigt för att åka till Monteverde cloudforest (molnskog), tror inte Botilda och Clara blev så glada på mig när jag drog undan deras täcke för att de skulle maka sig upp. Vi gick i skogen i 2,5 timme och fick se några apor högt uppe i träden. Det var väldigt fint att gå där och vi gick till en utki8cksplats där man ska ha möjlighet att både se stilla havet och Atlanten men det var för molnigt att se det, men det är trots allt en molnskog. Klockan halv 3 blev vi hämtade av Aventura för att göra en zip-lining tur. Den innehöll 12 vanliga zip-lines, ett rep som man skulle glida nerför, en superman zip-line och en tarzan swing. Jag var riktigt nervös inför det hela men när jag väl började kändes det jättebra, det hela gick så fort. Dock skrek jag när vi skulle glida nerför repet, det var nog max 4 meter ner. Jag har aldrig åkt fritt fall eller någon sån åkattraktion förutom, känslan av att bara fall ner är skön men samtidigt läskig. Zip-lining innebär att man sitter fast i en sele och sen åker från en plattform till en annan plattform med hjälp av ett rep, det var lite svårt att inte bromsa under tiden, när man höll handen där uppe, för man skulle försöka att inte snurra runt vilket jag lyckades göra en gång ändå, mitt uppe i luften och kände att om jag skulle lyckas bromsa i slutet var jag tvungen att försöka komma tillbaka till utgångsläget. Man bromsar genom att med antingen en eller två händer dra sig uppåt bakom selen, något som inte var det enklaste så det blev att man oftast bara grep tag. Jag känner att det hela gick så fort att man knappt hann njuta, förrän superman kom, för då hängde man precis som en superman och behövde inte hålla fast i något, bara att hänga där och njuta av sikten, tror det var 120 meter upp och 400 meter lång. Efter det väntade tarzan swingen, vilket innebär att man skulle luta sig fram/hoppa ner med fritt fall i 3 sekunder och sen svingades man fram och tillbaka 2 gånger, jag var livrädd, men jag gjorde det, men som vi alla skrek, och mina ben darrade, enda tills andra svingen.
På torsdagmorgon begav vi oss till stilla havet igen, närmare bestämt Jacó. Där vi hittade ett trevligt hostel med riktiga goda hamburgare. Hela eftermiddagen spenderades i princip med att fixa bussbiljett till Panama City, som tur är kan Botilda spanska och lyckades lösa det hela väldigt bra. Med ett bussföretag fanns där inga lediga avgångar förrän måndagmorgon men vi hittade ett annat som skulle avgå klockan 12 på lördagen. Nu var det bara att gå till banken och betala en deposit. Kan säga att det var riktigt mycket folk på banken och för att komma in var man tvungen att stängas in mellan två glasdörrar i några sekunder. På den banken fanns där drive in automat, hur lata har egentligen folk blivit, men var en rätt smart uppfinning. Efter det hela var löst gick vi ner till stranden och skulle svalka oss, man kunde svalka sig men vattnet kändes som 30 grader. Vi antingen dök eller följde med vågorna. Man kände sig minst sagt inte fräsch efteråt med allt salt och sand. Middag blev det på subway, äntligen hittade jag subway där jag fick de efterlängtade kakorna, de var inte likadana som hemma men ändå goda. Sen blev det lite party på hostlet med några som bodde där.
Fredagen spenderades först lite på stranden, mest i vattnet. För att jag och Clara sen skulle ha en surflektion i 3 timmar med en kanadensare vid namn Jessy som jobbade på hostlet. Han gick igenom lite saker att tänka på, säkerheten och hur man skulle göra. Efter det begav vi oss ut i vattnet, det var väldigt strömt, efter ett tag var man en helt annanstans på stranden så man fick gå upp på land och gå tillbaka och börja om. Jag tror jag lyckades ställa mig upp på snowboarden efter 5 gånger. Sen var det bara att träna balansen och se om man kunde svänga. Det gick rätt bra för min del tyckte jag och ville testa lite större vågor, dem med lite mer kraft men man märkte direkt skillnaden, problem att ställa sig upp. Vi tog vågorna när de hade gått ner, vi flöt med det vita, men jag ville testa en green wave som det kallas innan den har slagits ner, då ska man istället simma med vågen lite i sidled, testade 3 gånger och den sista gången lyckades jag nästan stå helt upp. Känner mig rätt nöjd över min insats. Man var slut i huvudet efteråt, för allt vatten som kommer på en med vågorna, och att sen försöka hålla fast i boarden. Vi åt middag på en tacobar och hade nog den godaste smoothiesen hittills, vi hamnade alla i matkoma efteråt så vi gick hem och somnade. Efter i alla fall en timme vaknade man och gjorde sig iordning för sängen för vi skulle upp 6 dagen efter och ta bussen till San Jose för att påbörja vår resa till Panama city. Resan till Panama city gick bra, efter 12,5 timme på bussen kom vi fram halv 2 Panamas tid där vi checkade in på Mamellenas hostel.
Nu ska vi göra frukost sen får vi se vad panama city har att ge, antagligen blir det panama kanalen sen lite shopping.
Ha det bra :)

Utila, León, Granada och Isla de Ometepe!

Plats: Isla de Ometepe

Under torsdagen förra veckan gjorde vi vårt tredje och fjärde dyk, det kändes jättebra, kanske för att jag hade tagit någon typ av piller som ska hjälpa mot öronsmärtan, kostade endast 5 Lempiras (mindre än 2 sek) och de hjälpte faktiskt rätt bra. Sen åå fredagmorgonen gjorde vi våra två fundives, Fundiven var helt fantastiska om man bortser från att jag fick lite panik ett tag för jag trodde att jag hade tappat bort Clara men det visade sig att en av de som skulle med att dyka hade gått upp och inte var med oss. Men man kunde riktigt njuta av dyken och det fick mig att vilja dyka mer, göra the advance course. Det skulle bara ta 3 dagar till med de fun dives och skulle inte kosta allt för mycket men vi behövde åka vidare på vår resa. Efter fundiven gick vi till våra kompisars stuga på hostlet och hade en tidig förfest. Vi gjorde ett besök på stranden men det blåste så mycket att det blev inte för en lång stund. Det var meningen att vi skulle lämna Utila på lördageftermiddag, men vi trivdes så bra på ön och med folket som vi lärt känna att vi stannade en dag till.
Tiden på Utila har varit helt underbar, det går inte att förklara riktigt, vi spenderade 8 nätter där. Vi lärde känna så många nya människor, snälla, trevliga, galna och oskrivbara. När vi till sist lämnade ön kändes det dock redo, vi behövde fortsätta vår resa.
På söndagen lämnade vi (jag, Clara, Botilda och de två tjejerna Botilda har rest med ett tag: Misha (Holland) och Christina (Tyskland), Kyle (USA) och Simon (Österrike), Kyle hade de andra mött i El Salvador och Simon lärde vi känna på ön) sen hade vi som sagt Utila och spenderade en natt i Honduras huvudstad, Tegucigalpa, vi kom fram sent på kvällen och allt var stängt och jag rekommenderar er att skippa huvudstäderna här borta. Men vi hittade ett .. På måndagmorgonen försökte vi hitta en direktbuss till León (nicaragua) men de var alla fulla, så vi fick ta en liten finare chickenbuss och sen en annan buss till gränsen, med oss fick vi en amerikanare som också skulle till León. När vi var på väg att ta den finare chickenbussen så gick Misha i täten och när alla såg oss komma såg det ut som de bara drog med henne som en fors. Det såg så himla roligt ut, och man kunde inte hålla sig från skratt men hon verkade ha koll på läget och sa att vi åkte med just dem om det skulle kosta 80 Lempiras istället för 90.
Mellan gränserna åkte vi cykeltaxi som vi betalade way to much for, men det var väldigt kul. För att komma in till Nicaragua fick vi ”träffa” en sjuksköterska som gav oss en lapp som tydligen visade att vi var friska, som vi sen gav till någon annan vid gränsen.
När vi anlände till Leon träffade vi Brian (Canada), Roxanne (Irland) och Laura (Australien) som vi hade lärt känna på Utila och vi skrev upp oss för vulcanoboardingen till dagen efter. Vi var ute på en klubb som heter Camalleon.
Vid tisdaglunch påbörjade vi vår vulcanoboardingtur. Vi fick gå i en timma för att komma upp och under tiden höll man en board i handen. Det var väldigt vindigt där uppe och när en vindputs kom helt plötsligt trodde jag att jag skulle flyga iväg med boarden i handen, det var jätteläskigt. Ont gjorde det att gå för vinden blåste alla småstenar, blev ärdd och tänkte vad har jag gett mig in på. Väl helt uppe fick vi ta på oss en målaroverall och glasögon för att skydda mot alla stenar som man skulle möta på vägen ner från vulkanen. När man kom ner var man ändå skitig, speciellt i håret. Var riktigt rädd men när man väl hade kommit ner ville jag bara göra det igen, för jag hade varit så försiktig. Min uppmätta hastighet blev bara 29 km/h, och de bästa för den dagen hade en hastighet på över 70 km/h. Det var i alla fall sjukt coolt :)
När vi kom tillbaka var det en välbehövd dusch sen hittade vi en massa kanadensare som skulle vara där för en vecka så vi gjorde horseraise med dem sen introducerade de oss en ny dricklek som heter slap the cup, sjukt kul, speciellt när man hade fått tag på någon som man hela tiden gav ölglas till. Kyle var mitt offer dock när han inte klarade mer, gav de sig på mig istället. Jag som inte gillade öl innan denna resa börjar tycka om det nu. Sen gick vi till en annan klubb och dansade.
I onsdags stod jag och Kyle för middagen, vi lagade det enkla spagetti med tomatsås och grönsaker och jag försökte göra guacamole men fick inte tag på några bra advokados.
I torsdags gick vi på en vulkanhajk. Vi åkte till en minibuss i en timma sen gick vi i 1,5 timme till Vulkan telica där vi hittade ett grönområde där vi slog upp våra tält. Inte bästa kvalitet för vårt gick sönder hela tiden. På vägen upp fick jag rida lite, kändes häftigt. Sen såg vi solnedgången och sen lagade vi mat. Vi hade köpt en massa med oss, potatis, tortilla, grönsaker, marshmellows och så klart rom och Coca cola. När det var riktigt mörkt gick vi upp till vulkanens mynning, och kollade ner på lavan. Det var så sjukt häftigt, att se hur det glödde där nere, det bubbla inte som jag hade förväntat men det var riktigt coolt att se att lite mer än 50 meter ner (typ) från en befann sig lava. Det luktade väldigt starkt och efter ett tag där uppe blev man lite rädd, att man befann sig knappt 20 cm från kanten ner till en vulkan. Det extra coola med det hela var att det var fullmåne.
Dagen efter var man mindre pigg och varmt var det, vi fick gå i 2,5 timme för att komma ner. Såg inte så mycket av vägen ner för var så trött och skitig och ville bara komma tillbaka till hostlet och duscha. Fredagkvällen gjorde vi Hamburgare och hade vår sista kväll tillsammans. Vi var alla väldigt trötta. Jag somnade i sängen i typ 10 min och väcks av att Botilda säger att hon och simon skulle gå över till andra baren och ta en mojito. Så då var det på det igen, förstår inte riktigt hur jag kunde vara uppe till 3 när jag var så trött, men var tvungen att festa sista kvällen tillsammans.
I lördags lämnade jag, Botilda och Clara för att spendera en natt i Granada. Sen åkte vi till Isla de Ometepe i Lago de Nicaragua, där vi befinner oss nu. Vi bor på ett hostel som heter Little Morgan's där vi bor i ett litet trähus med små sänghytter, myggnät runt dem. På taket av huset finns där så man kan sitta och prata så vi började spela yatzy och dricka cuba libre. Några timmar senare, kom Robert och Marcus, som Botilda hade träffat på Caye Caulker, dit. Med sig hade de två norrmän. Så där satt vi i 9 timmar och bara njöt av livet.
Idag (måndag) hade vi tänkt cykla runt den delen av ön vi är på, men vi gav upp efter 2 km, vi cyklade inte ens i en timme. Det var mycket varmare än vi hade trott så vi valde att gå till stranden istället.

Ha det bra :)

Antigua, Copán, Utila!

Plats: Utila, Honduras
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade, det händer så mycket så man har inte tid att sätta sig ner och skriva.
Efter San Pedro vid Lake atititlan begav vi oss till Antigua. Antigua är en trevlig och mysig stad och vi träffade en massa nytt folk där. På hostlet som vi gick och åt lunch med redan på tisdagen. På onsdagen tog vi en eftermiddagstur till vulkanen Pacaya. 1,5 timmes färd dit sen gick vi ca 1,5 timme upp till toppen. Det var inte alls lika tufft som måndag morgonens promenad. Vi var 12 personer sammanlagt varav fem av oss var svenskar. När man är ute på såna utflykter träffar man så många som man pratar med, man hör var de har varit och vart de planerar att åka, intressant, och så får man idéer på vad man själv kan göra. Dem flesta vi träffar börjar i Mexico och tar sig söderut, ner till panama. Uppe på toppen, dock inte enda upp, tydligen hade en hel familj trillat ner i vulkanen för någon månade sedan för marken är så mjuk, så nu förtiden får man inte gå ända upp. Men vi kände värmen från vulkanen där vi bland annat grillade marshmellows. Sen kollade vi på solnedgången sen var det rask promenad ner så man inte skulle behöva gå runt där i mörkret. På vägen upp fanns där personer på hästar, som sålde naturell taxi, om man inte orkade gå, men det var ingen i vår grupp som behövde det. När vi kom ner igen så tog vi vår shuttlebuss tillbaka till Antigua och sen åt vi middag med de tre andra svenska killarna, som kom från Stockholm. De skulle åka redan dagen efter till Copan i honduras och sen till Utila medan vi skulle stanna en dag till i Antigua innan vi tog oss till Copan.
På torsdagen åkte vi till en by, som jag inte kommer ihåg namnet på, som låg 10 minuter iväg med vår kanadensiska vän. Vi hade varit på morgonpromenad med honom dagen innan för att kolla på Antigua från en utsiktsplats. Kanadensaren, Richard, är en pensionär som bodde på vårt hostel (hotel dionisio) som åker iväg under vinterhalvåret för det är billigare än att bo hemma och värma upp hans husvagn han bor i. Anledningen till att vi åkte till denna by var för att de säljer en massa läderboots. Jag blev helt förälskad i dem och om jag hade haft tid och plats i väskan och velat bära rundor med dem i 3 månader till hade jag lätt köpt ett par. Men hittade inga som passade perfekt, däremot köpte jag en cowboyhat i Antigua till scoutlägret i sommar,får bara hoppas att den överlever resan nu. Sen gick jag och Clara på promenad genom Antigua, för att sen gå tillbaka till hostlet och laga mat med Richard. Det blev pasta och tomatsås med grönsaker och såklart guacamole och nachos.

Klockan 4 på fredagmorgon hämtade en shuttlebuss oss för att ta oss till Copan i Honduras. Det var en nästan 6 timmars färd. I Copan besökte vi Copan ruins, så nu har vi besökt fyra stycken olika mayarunier, ett i varje land, och tre av de 11 största. Till kvällsmat gjorde vi guacamole igen med nachos, jag undrar om jag kommer någonsin få nog av guacamole. Än så länge har jag inte sett till någon majs på en marknad där man kan få smör och salt till.

I lördags började vi vår bussresa till La ceiba för att ta båten ut till ön Utila. Vi fick stanna i San Pedro Sula (centralamerikas största busstation) för att byta buss och passade då på att åta på pizzahut, får passa på och äta på ett sånt ställe då vi inte ha det i Sverige. Vi träffade en hondurisk tjej, Anna, som pluggade i Miami och var på väg till samma ställe som oss. Vår buss till La Ceiba tog rätt lång tid på sig så vi var nära att missa båten, vilket vi, Anna och ett annat par skulle ha gjort om inte vår busschafför hade ringt dit och sagt åt dem att vänta. Det var kö in till La Ceiba för tydligen hade det skett ett ihjälskjutning som vi passerade, förstod inte att det var det som hade hänt när vi körde förbi men Anna berättade det efteråt.
Båten till Utila tog drygt en timme och där möttes vi av en tårögd Botilda. Vi hade äntligen kommit ifatt henne och det kändes så bra att träffa henne efter 4 månader. Hon tog oss till där hon bodde och så skrev vi upp oss till morgondagens start för the open water dive certification. Vi fick träffa de två tjejerna hon reser med, Micha från Holland och Christina från Tyskland, de delade ett 4 mannarum, och i det sover clara medan jag sover i rummet bredvid men förvarar mina saker i deras rum. Någon timme senare gick vi ner till vår dykarskola (Utila Dive center) där de hade en BBQ då några nyblivna divemasters skulle invigas. Det genom att ge dem en snorkel med en bong (en avklippt petflaska var man häller i alkohol) där de hällde i salig blandning av dricka, några klarade av att dricka allt, medan någon tyvärr spydde. Sen var det iväg till cocosbar där vi fick gratis öl.

I söndags solade jag och Clara lite vid stranden innan skulle börja vår första dykarlektion kl 4. i 1,5 timme satt vi och kollade film och skulle svara på några frågor. I vår grupp är vi jag och clara, Vita från Usa och ett par, Katelyn och Ben, från Australien. Vi har en instruktör som kallas Juciy och en som heter Greg (tror jag det stavas). Sen har vi tre personer som håller på att bli divemasters, Ida och Erik från sverige och en som heter James. Kvällen spenderades sen hos Botildas och deras kompisar de träffat på vägen. De har en stuga på hostlet som de bor på, sammanlagt är de 7 personer från Canada, Irland, Australien, Nya Zeeland. Där var även två personer från österrike som de har träffat på vägen. De ovannämnda personerna är de personer som de gör sin dykarkurs med. Lärde oss en ny dricklek som var rätt rolig, hästkapplöpning med essen av en kortlek. Sen gick vi vidare till en bar precis där vi bor som är jättecool, utsmyckad med kakelbitar och sånt. Vi kom inte mycket längre än så för det är rätt dött en söndagkväll på Utila. Där träffade jag även på ett gäng amerikanare som jag hade bland annat prata med en av dem innan. Det är så svårt att hålla reda på namn, ansikten och var alla man pratar med kommer ifrån. Men det är riktigt roligt att träffa nya människor för när man går rundor på ön så ser man alltid någon man typ känner.
Klockan nio dagen efter hade vi vår andra lektion och sen på eftermiddagen tog vi på oss dykarutrustningen för första gången, vi skulle göra en massa övningar på 1,5-2 meters djup, varav en vi skulle ha av masken i 1 min. Jag gillar inte att få mina ögon blöta och var jätterädd men man var ju tvungen så till sist gick det bra, dagen efter skulle vi simma utan mask också. Det är även jobbigt för att vattnet är så salt, vilket gör att det sticker i både näsa och ögon. Gäller bara att andas lugnt och stilla i vår regulator, vilket jag måste påminna mig själv om hela tiden.
På tisdagen gjorde vi vårt dykartest så då var det teoretiska över, bara mer dykarövningar. Vi gjorde det på 2,5 meters djup och bara det var jobbigt för mina öron, trycket under vattnet gör väldigt ont för mig. Men överlevde även det. Den kvällen var det tequila tuesday som inleddes med en quiz på dykarskolan, vårt lag var nog det sämsta men är nöjd över det jag kunde. Sen gick vi till Skid rows bar där vi tog 4 shottar av någon äckligt skit, det skulle vara någon romliknande sak. Ner gick dem och för besväret fick man ett linne. I honduras dricker vi den inhemska ölen Salva Vida, som smakar precis som de andra vi redan druckit, känns det som. Efter Skid row stack vi till en bar för the tequila night. Deras tequila är gul/brunaktig men smakar precis som hemma. Det var en riktigt trevlig kväll för det spelades bra musik så man kunde dansa.
Det var tur att vi inte skulle dyka förrän 12 på onsdagen för vi var riktigt trötta. Vi gjorde två dyk, varav det första kunde jag inte njuta av, det gjorde så himla ont i mina öron. Det andra kunde jag mer njuta av, tar bara sin lilla tid att komma ner i vattnet då ens öron gör ont och man få panik och måste ta sig lite upp för att det ska släppa. Väl nere vid ca 6 meters djup funkade det bra, bara lite svårt att hålla balansen, tur att de som håller på att bli divemasters är där och håller i en och hjälper en om man håller på att komma för högt upp eller långt ner. Att se korallerna och fiskarna här är mycket bättre än snorkelturen, får bara hoppas att man kan se en sköldpadda också. Tyvärr kan jag inte ta ner min kamera på det djupet så det blir inga bilder, men det var så fint och får se vad som väntar idag och imorgon. Hoppas bara som sagt att mina öron kan vänja sig mer. Dick blev jag även lite sjösjuk när man satt och väntade på att båten skulle bli bogserad då motorn inte ville.
På kvällen var vi hembjudna till vår instruktör Juicy där han lagade spagetti med tomatsås och grönsaker samt vitlöksbröd, väldigt välbehövd måltid efter den dagen, och så trötta vi alla var så gick till sängs tidigt.

Jag ska snart iväg och göra mitt tredje och fjärde dyk så ni får ha det så bra där hemma :)

PS, kanelbullarna på ön är helt underbart goda!