Skön stämning på Caye Caulker!

Plats: Caye Caulker, Belize
Nu är vi på ön Caye Caulker, ca 45 mins båttur från Belize City.

I fredags gick vi rundor i Mérida, denna gång gick vi åt andra hållet och upptäckte en finare/rikare del av Mérida, dock stod många fina hus tomma och började nästan förfalla. Vi fann Walmart där vi köpte lunch sen gick vi till Starbucks och köpte en Frapochino och njöt och läste. Till middag blev det minitacos som avslutade med en corona, vi var trots allt i Mexiko, tequilan får vänta till ett senare tillfälle, fast vi var i Mexiko. Skulle bli skönt att lämna Mexiko och sätta sig på bussen till Belize.

Av det lilla jag har sett Yucatánhalvön så är det väldigt platt landskap med massa låga träd, märkets både från flygplanet och från bussen. Människorna här är också korta, känner mig rätt lång fast jag inte är särskilt lång. Sen vill jag också poängtera att jag har köpt mig ett par första flipflops, måste ju ha det när man duschar...

Vi anlände i lördagsmorse efter ca 8 timmars bussfärd. Färden var inte den mest bekvämaste, bussen var bra, däremot inte vägen. Då och då var där farthinder som busschaffören nästan tvärnitade till, så om man kasade fram om man inte hade foten så de höll emot. Kl halv 3 på natten kom vi till gränsen till Belize där vi först skulle stämplas ut ur Mexiko. Där säger de att vi inte har betalat avgiften för att vara i landet, men jag sa att det skulle ingå i flygbiljetten och efter ett bra tag sa han att det gjorde det fram till December, men inte nu längre. Som tur var det att bara betala där, för oss blev det 22 US dollar var. När vi kom till Caye Caulker och diskuterade det med andra så hade några betalat det i mexikanska pesos och då var det 294 pesos, ett kanadensiskt par hade betalat 24 Us dollar var medan ett Swesiskt par hade fått betala 20 US dollar var. Haha, vi kom i alla fall alla ut ur Mexiko. Sen skulle vi gå igenom den Beliziska immigrationen vilket gick snabbt och painless. Vi anlände till Belize city vid halv 6 och var rätt trötta och skulle hitta till där båten gick. Det var rätt närma kom vi fram till och många ville hjälpa, på busshållsplatsen och på vägen, lite läskigt när folk kommer fram till en på gatan och de säger vart hamnen är och sen kommer en annan och försöker hjälpa och den första säger att jag hjälpte dem först och börjar följa med en. Det kan vara bra vid vissa tillfällen, förstår att de vill hjälpa till, men ibland vet man faktiskt vart man ska ta vägen och vill inte behöva betala för det, vilket är med störst sannolikhet det de är ute efter. Det blev våffla till frukost som kostade 1 BZ dollar, vilket är 3,5 kr. Billigt och gott var det.

En båttur senare var äntligen på Caye Caulker, det var varmt och varmare blev det eftersom vi gick där med våra ryggsäckar på och försökte hitta ett bra ställe att bo på. Till slut gick vi tillbaka till vårt första alternativ och fick sista rummet, kostar endast 35BZ dollar (ca 100 sek) per natt för oss båda och då är där rätt fina duschar.

Det blev några timmar på den lilla strand de har, där är sjögräs runt hela ön så finns bara ett ställe där man kan gå ner i vattnet. Här äter man ganska mkt böner och jag och Clara delade på en stor grillad kycklingbröst med böner, tortilla bröd och coleslaw till lunch. Efter en skön dusch satte vi oss på hotellets veranda och snackade/drack öl (Belkin är deras inhemska öl) med två amerikanare och två kanadensare. När vi ska gå och hitta något och äta blir vi typ inlurade av någon Belizean tillsammans med ett swesiskt par som går förbi. God mat, speciellt the lobster fritters, och där blev det inhemsk rom och cola med lime. Det var trevligt och ägaren som lurade in oss bjöd på förrätt som vi alla delade på, gav ingen dricks för att fast han sa att drickan skulle kosta 4 BZ dollar så kostade den 5 Bz dollar. Sen gick vi till en bar som heter I&I.

Igår åt vi frukost, eller snarare brunch på ett ställe som heter Marin's restaurant, servitören där var jätte trevligt och rekommenderade en massa, stannade där i 2 timmar och snackade, blir ett besök där idag också, för de goda flour tortilla med chicken and beans in.
Det var inte så jättefint väder igår, det blåste, duggade lite på morgonen och så var det molnigt, det var väldigt varierande, beroende på var man befann sig på ön, och ön är rätt liten. Det mindre bra vädret gör nog att vi stannar en natt till på ön, det blir nog 4 nätter sammanlagt. Det är en fin ö så gör inget och vi borde njuta av stranden och havet så länge vi kan för sen blir det inland och djungel ett bra tag. Dagen spenderades lite på den hårda stranden där vi försökte läsa i blåsten.

Idag ska vi ut på en fulldags snorkeltur, vädret verkar bättre, men får se vad de säger på stället vi har bokat på. Ska bli kul att komma iväg och snorkla och upptäcka barriärrevet och en massa djur.

Ha det bra, för det hade jag tänkt :)