Hablas inglés?!

Plats: San Pedro, Guatemala

I torsdags var vi en grotta, närmare bestämt Actun Tunichil Muknal som är full med mayarester, i from av krukor/urnor och skelett. Det var en heldag som innebar mycket mer än jag hade förväntat mig. En timmes bildfärd dit sen en halvtimmes promenad där vi korsade en flod tre gånger. Sen började promenaden in i grottan, där vi fick simma lite, klättra (mellan stenarna), sen bara gå i vattnet som var mellan 0-130 cm högt. Det var mycket att se på väg in till där mayaresterna var. Man hann nästan bli torr innan det var dags att bege sig in i vattnet igen, och det var lika kallt varje gång (i början). Vår guide var väldigt duktig och förklarade/berättade mycket, om att maya folket tror på en triangel och hur det visades bland resterna, och hur lite av deras cermonier hade gått till. Att se ett helt orört skelett var spännande. Men det jag gillade mest var hur grottan hade utformat sig genom åren, att det såg ut som det var glitter på väggarna emellanåt. Tror inte det riktigt hjälpte min förkylning som jag hade då börjat få, men var uppfriskande, tar nog ett tag tills vi besöker en ny grotta.
Belizarna såg inte riktigt ut som jag hade tänkt mig, trodde de skulle se mer ut som mayafolket men var afroamerikaner. Tyckte om Belize, antagligen för att de pratade engelska, för nu blir det bara spanska i princip. Har lärt mig rätt många ord, men känner att jag behöver lära mig mycket mer om vi ska komma fram till mer med befolkningen.

Efter två nätter i San Ignacio åkte vi till Flores, Guatemala. På hostlet vi bodde på träffade vi kanadensarna vi hade träffat på Caye Caulker, som vi även stötte på i San Ignacio. Dagen efter stötte vi även på amerikanarna från Caye Caulker, märks att alla besöker i princip samma ställe, har även där vi är nu (San Pedro) sett folk som vi såg på Caye Caulker. Flores är en fin ö, dock mådde jag inte bra så orkade inte gå runt i värmen, ville bara gå och lägga mig.
I lördags var vi i Tikal och kollade på mayaruinerna. På bussfärden dit började vi prata med en colombian som bor i Spanien. Vi gick även runt med honom i Tikal, sa en massa om Colombia och andra länder och rekommenderade en massa, han skulle se om hans vänner i Quito (ecuador) kunde visa oss runt där och så. Vi åt även middag med honom innan vi tog nattbussen till Belize City. Var väldigt trevlig, blev en hel del sagt, vi gick rundor i Tikal från halv 11 till 17. Så mycket att se, vi hann inte ens se alla delar, men vi såg the main part. Tycker detta är mer av ett underverk än Chichén Itzá, mer intressant. Var en rätt lugn dag, inte så mycket folk, och skönt att gå bland träden medan man gick mellan de olika templena. Var rätt skönt att han kunde spanska också.

Nattbussen till Guatemala city var mycket bra, för endast 172 kr fick vi en 8 timmars färd. Var inte lika tuff som den vi tog mellan mexico och belize, tyckte jag, men bussen gick mycket fram och tillbaka, men skönare säten så kunde sova lite bättre fast man vaknar i alla fall en gång i halvtimmen. Nu kommer lite mer av äventyret, som Clara skrattar mycket åt hur jag reagerade. Vi skulle hitta från där vi var till en busshållplats där vi kunde ta oss till Santiago de Atitlan. Taxichaffören kör dit och frågar och säger att det inte gick några bussar därifrån och dit, så han får köra vidare till en annan som även där säger att det inte går. Saken är den att där var fullt av bussar, kors och tvärs. Att tillägga: klockan var inte ens 6 på morgonen när vi kom till Guatemala city och taxichaffören förstod i princip inte engelska. Till sist kommer vi i alla fall till en plats där buss till Antigua avgår. Vi hoppade på den bussen för att åka till Antigua och vilket liv det var när folk skulle hoppa på vid gatan, när de försökte fylla bussen så mycket som möjligt. I antigua hoppar vi på en buss till Chimaltenango där hoppar vi av i förhoppning om att ta EN buss till Panajachel (för det var vad man kunde uppfatta från Lonely planet) vi kommer på en buss som släpper av oss någonstans för att ta ännu en buss och då kommer vi bara till Sololá och därifrån måste vi hoppa på ytterligare en buss som slutligen tar oss till Panajachel. Jag var så frustrerad för de sa bara att bussen gick dit när jag nämnde namnet och vi hade ingen aning om hur länge vi skulle åka på en buss eller hur mycket det egentligen borde kosta för varje bussfärd. Och något svar kunde man inte direkt få för de fattade inte engelska och hade inte typ tid att säga något någorlunda vettigt som man skulle förstå på spanska. I Panajachel tog vi en båt till San Pedro och till sist hoppade vi på en tuktuk till där vi bor nu. Vid halv 12 var vi framme och så irriterad jag var, och frustrerad för man inget visste och att packningen egentligen inte fick vara i bussen, men det struntade jag för det mesta i. Ville bara skrika åt dem att dra åt pip svängen, men det går ju inte för då har man ingen aning om vad de hittar på. Kom fram gjorde vi i alla fall, men kunde ha gått mycket mer smärtfritt, men nu har vi upplevt det och säger att jag vill inte till Guatemala city igen och jag bokar hellre bussar via agencies än att gå igenom den långa processen igen.
Imorgon ska vi ta en direktbuss till Antigua från San Pedro, så vi slipper både båt och 4 bussar för att komma dit och för endast 45 sek. Det blev inte mycket dyrare med alla de andra bussarna det är bara själva saken att där skulle finnas direktbussar... Har fått en att man borde nog verkligen lära sig spanska.
I San Pedro har vi bott med egen dusch och toalett med spetsgardin som dörr till toan, och kanske inte bästa kvalitet och en delad säng för den andra är stenhård, för endast 36 kr natten för oss båda. Ska absolut inte klaga över det.

Imorse (måndag) gick vi upp kl 3 för att vi skulle upp på ett berg och se the sunrise. Var inte direkt pigga, och kallt var det ute. Vi är just nu på omkring 1500 meter över havet och har märkt att det är som svensk sommar, det innebar att det är omkring 15-10 grader på natten. Så det var den temperatur vi hade imorse, vägen upp från där vi började gå tog nog en timme och svettig och andfådd och varm blev man. Min förkylning är i princip borta, har bara lite ont i halsen och lite slemhosta, och det märktes plus den nya höjden. Kändes verkligen som man hade sämst kondition. Så vi kom fram till att vi skulle inte orka bestiga en vulkan dagen efter. Utsikten från toppen var fin. Vi väntade där i en timme innan solen äntligen kom upp helt, och det var kallt kan jag tala om. Hade bara en kofta på mig. Vi var tillbaka i San Pedro igen vid 9 och då blev det frukost. Och sen dess har vi varit uppe, snart 13 timmar och blir många till för tänkte se vad som händer i staden ikväll. I em åt vi äntligen gucamole, och mycket gott var det, suttit och solat lite, promenerat och Clara har köpt en väska och jag en klänning. Varit en fin och lugn dag, nästan så man har glömt att man gick upp kl 3 imorse.

Det var allt för idag (jag är känd för att skriva mycket för er som inte visste, hoppas ni orkar läsa), ha det bra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0